Eğitim Planı

ZORUNLU DERSLER

Yüksek Lisans derecesi için araştırma yönetimi programı, öğrenci ve fakülte üyesi arasında ayarlanmaktadır. Tez araştırmasını veya tezin yazımını başlamasının ikinci döneminden itibaren her dönem öğrenciler bu dersi alır.

Mühendislik, teknoloji ve yenilik yönetiminde temel kavram ve sorunlar. Teknolojinin gelişimi ve evrimi. Teknik, ekonomik ve toplumsal bakış açıları ile teknolojik dönüşüm ve teknolojik geçiş süreçleri. Teknoloji ve endüstri yaşam döngüleri. Fikri mülkiyet sistemleri ve mülkleştirme rejimleri. Ürün geliştirme ve proje yönetimine giriş. Proje değerlendirme. Ulusal yenilik sistemleri.

Tüketici özellikleri, ihtiyaç analizi, rakip analizi, pazar analizi ve öngörüsü, planlama, ürün stratejisi, finansal analiz, ürün tasarımı, Ar-Ge planlama, ölçüm ve değerlendirme, geliştirme, süreç ve program yönetimi, risk analizi, fiyat belirleme, tanıtım, kanal yönetimi, hizmet kalitesi.

Araştırma soruları. Etik konular. Çerçeve ve hipotez oluşturmak. Araştırma yöntemi seçimi. Niceliksel analiz için tasarım, veri toplama ve araştırma yöntemleri. Niteliksel analiz için tasarım, veri toplama ve araştırma yöntemleri. Veri üçlemesi. Yorumlama. Araştırma yazımı.

Öğrencilerin bakış açılarını genişletmek, bilimsel araştırma tekniklerinin ve yayın etiği konularındaki kapsamları arttırmak amacı ile özel ilgi alanlarında öğretim elemanları, misafir konuşmacılar ve mezun öğrenciler seminer verecektir.

Yüksek Lisans öğrencileri belli bir konu seçip genelinde kendi tez danışmanları olan bir öğretim üyesinin yönlendirmesi ile o konuyu inceler.

SEÇMELİ DERSLER

Ulusal ve endüstriyel laboratuvarlarda ve üniversitelerde Araştırma ve Geliştirme (Ar-Ge) faaliyetlerinin organizasyon yönleri. Takım çalışması, liderlik ve yaratıcılık. Değerlendirme yöntemleri ve Ar-Ge proje seçimi için çoklu-hedef analizleri. Araştırma ve geliştirme fonksiyonlarının entegrasyonu, Ar-Ge çalışmalarındaki belirsizliklerden kaynaklanan proje yönetimi zorlukları ile başa çıkma, ve yürümekte olan Ar-Ge projeleri için ölçüm ve değerlendirme sorunları. Bir işletmenin Ar-Ge programının bir parçası olarak Teknoloji Değerlendirme ve Teknoloji Edinme yöntemleri. Etki ölçümü ve etki ilişkileri, ve bireysel, kurumsal, teknolojik ve pazar boyutları ile teknoloji yayılımı.

Teknoloji öngörüsü ve Teknoloji Yol Haritaları konularının güncel yöntemleri ve uygulamaları. Teknolojinin gelişimi ve evrimi. Veri ile çalışmak. Öngörüde uzman kullanımı. Öngörü problemlerinde uygulamalı istatistiksel yöntemler, regresyon analizi ve zaman serileri. senaryo geliştirme. Teknoloji gelişme zarfları. Teknoloji Yol Haritası oluşturma.

Stratejik Pazarlama Yaklaşımı. Pazar oryantasyonu. Teknoloji Değer Zincirleri. Pazar olanakları. Talep öngörüsü. Müşteri çözümleri üretmek. Ürünler ve hizmetler. Teknoloji pazarları ve iletişimi. Fiyatlama tercihleri. Markalar ve müşteri tecrübesi. Stratejik pazar segmentasyonu. Büyüme ve evrim.

Veri kullanımı ve veri ile çalışmak. Tek değişkenli ve çok değişkenli istatistiksel yöntemler. Veri madenciliği. Regresyon ve sınıflandırma metotları. Çok kriterli karar alma mekanizmaları. Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP). Simülasyon yöntemleri.

Kullanıcı ihtiyaçlarının tanımı ve ürünün kavramsal oluşumu. Yeniliğin yayılması. Tasarım süreci. Stratejik planlama. Kavram geliştirme. Ürün geliştirmede yaratıcılık. Fikir geliştirme yöntemleri. Beyin fırtınası çalışmaları. Analitik yöntemler. Ürün protokolü. Teknoloji edinimi. pazar ve talep analizi. Ürün lansmanı planlaması ve değerlendirmesi.

Teknoloji odaklı firmalarda fikir oluşumundan geliştirme sürecine dek ürün geliştirme süreçleri. Ürün gereksinimlerinin ve teknik özelliklerinin belirlenmesi, prototip oluşturma, X-için-Tasarım yöntemleri. Teknoloji entegrasyonu, yıkıcı teknolojiler, eşzamanlı mühendislik. Yenilikçi zemin oluşturmak. Öğrenciler ders projesi kapsamında bir ürün geliştirme sürecini tatbik ederler, ve üretim, tasarım ve ürün testi süreçlerinde karşılaşılan riskleri değerlendirirler.

Proje yönetiminde yenilik ve belirsizlik yönetimi, program yönetimi ve strateji uyumlama, fizibilite analizi, yol haritaları ve ilgili aygıtlar, zaman ve maliyet tahmini ve planlaması, izleme, paydaşlar, kaynak paylaştırma, insan kaynakları, kalite ve risk, tedarikçiler, iletişim, bilgi sistemleri, proje kapatma.

Teknoloji merkezi endüstrilerde pazar yapısı ve rekabet dinamikleri. Rekabetçi avantaj için kaynak-temelli ve bilgi-temelli bakış açıları. Teknoloji tabanlı firmalar için firma bazlı, Uluslar arası ve küresel stratejiler. Standart oluşturma, tasarım şeçimi, pazara giriş zamanlaması, yenilikçi proje seçimi, işbirliği şeçimi, açıklık ve korumacılık konularında stratejiler saptamak uygulamak.

İş fırsatı belirleme, değerlendirme, doğrulama, ürün-pazar eşleşmesi, girişimci motivasyonu, risk davranışı, işletme modelleri, iş modeli kanvası, yol haritalama, finansman kaynakları, risk sermayesi, tedarikçiler ve ortaklıklar, girişimci rol ve kimlik.

Paranın zaman değeri, eşdeğerlik, verimlilik ve getiri oranları, maliyet tahmin yöntemleri, sermaye bütçeleme, hassasiyet analizi, belirsizlikle baş etme yöntemleri. Proje fizibilitesi. Alternatif projeler arasından seçim yapmak. Ders boyunca finansal tercihleri daha iyi kavrama amacı iler bir iş simülasyonu kullanılacaktır.

Teknolojik endüstrilerin ekonomik analizi. Rekabet analizi. Ürün farklılaşması. Teknolojik sektörlerde rekabet ve pazar gücü. Sanayi ve teknoloji yaşam döngüleri. Teknoloji yayılımı ve ikamesi süreçlerinin ekonomik analizi. Ağ ekonomileri. Pazar rekabeti açısından Ar-Ge stratejileri. Yenilikte rekabet ve işbirliği.

Yaratıcı stratejiler, bireysel ve grup yaratıcılığı, problem çözümünde yaratıcılık, scamper metodu, göstergebilim ve yaratıcılık

Müşteri ve ajans ilişkileri ve organizasyon yapısı, tüketicileri hedefleme, tüketici ihtiyaçlarını belirleme, motivasyonlarını arttırma, reklam hedeflerini belirleme, ilgili mesajların geliştirilmesi ve yaratıcı geliştirme, prodüksiyon, medya planlaması, reklam stratejileri

Gösterge, ürün tasarımının gösterge bilimsel incelenmesi, anlamın birinci ve ikinci anlam yüzeyi, dizi, metafor, betimsel göstergebilim ve retorik, işaret sistemlerinin tasarıma yerleştirilmesi

Servis tasarımı metotları, servisi tasarlama, konsept yaratma, servis tasarımını anlama ve analiz etme, müşteri deneyimi ve davranışı

Toplam kredi (en az): 21

Kredili alınacak derslerin sayısı (en az): 7

Toplam AKTS kredi (en az): 120